Innehåller annonslänkar. 

Exempel på trauma bonding och hur man tar sig ur det

Trauma bonding – vad är det?

Trauma bonding betyder att man bondar och dras till någon man har ett trauma med vilket är en mänsklig egenskap.

Överlevare håller ihop extra bra, men det blir problematiskt när traumat är den andra personen….

Trauma bonding är en typ av psykisk misshandel som sker i ett förhållande.

Det är väldigt svårt att upptäcka och även svårt att ta sig ur eftersom man oftast skapar ett väldigt starkt och speciellt band till sin partner samt skuldbelägger sig själv för det som händer. 

Här nedan kan du läsa om vad trauma bonding är, om varningstecken och hur du ska göra ifall du är utsatt och vill lämna förhållandet. 

Vad är trauma bonding?

Du lyfts upp, för att sedan dras ner totalt

Trauma bonding är ett begrepp som innebär att din partner ibland får dig att känna dig som den bästa i världen för att andra gånger drar ner dig fullständigt.

Det här beteendet gör att du konstant befinner dig i ett känslomässigt kaos som gör att din partner får väldigt lätt att bryta ner dig och göra så att du blir beroende av honom eller henne. 

Den konstanta växlingen mellan ett snällt och kärleksfullt beteende och ett elakt, cyniskt och ont beteende gör att du kommer skifta mellan att allt känns perfekt och att allt är fruktansvärt. 

I dessa situationer är det en naturlig reaktion att ständigt försöka sträva efter att bara få se dem vackra sidorna hos din partner genom att vara på tå, försöka förändra sig själv efter din partners önskemål och hela tiden anpassa sig. 

Tyvärr så kommer du inte kunna göra något för att enbart få ta del av det positiva eftersom beteendet inte beror på dig, även om din partner gärna vill få det att se ut så. (1.)

Hur han eller hon får dig att känna dig som det bästa som finns

Det finns flera olika sätt din partner kan lyfta upp dig på. Här nedan är några exempel:

  • Genom att bjuda med dig på roliga aktiviteter och skämma bort dig med hotellnätter, gåvor eller upplevelser.
  • Stolt visa upp dig för familj och vänner, både på sociala medier och sociala tillställningar som kalas, fester och middagar.
  • Ger dig vackra komplimanger, har långa utläggningar om hur mycket du betyder för honom eller henne, skickar fina SMS.
  • Lyssnar på dig, uppmuntrar och peppar dig – gör så att du känner dig sedd, behövd och respekterad.

Alla dessa saker gör att det byggs upp en positiv relation mellan er som gör att du känner dig lycklig och upplyft. Du kollar förmodligen på din partner med tindrande ögon och önskar att allt ska få vara så här bra…

Saker din partner gör för att dra ner dig

När allt känns bra så kan det från ingenstans komma ett totalt motsatt beteende som gör dig ledsen, rädd eller chockad.

Oftast börjar det med att din partner skuldbelägger dig för saker, kopplar dig och ditt beteende till negativa grejer som händer i din partners liv samt att du gör honom eller henne till en sämre person. 

Med det här beteendet nedvärderar han eller hon dig samtidigt som din partner dessutom förklarar hur viktig han eller hon är för dig, att ingen annan vill ha dig eller kommer älska dig på samma sätt. 

Detta är ett väldigt effektivt sätt att skapa en psykologisk beroendeställning från honom / hennes sida och även om du mår väldigt dåligt under dessa perioder kan det kännas helt omöjligt att lämna.

Vi pratar mer om varför det är så svårt att lämna lite längre ner. 

Här är några exempel på saker din partner kan göra för att dra ner dig:

  • Förklarar hur värdelös du är, och att du kommer vara värd ännu mindre på egen hand.
  • Att din partner älskar dig trots hur dålig du är, men att ingen annan kommer göra det.
  • Säger att allt du gör är dåligt.
  • Är på dig på massor av små sätt, både i hemmet, när ni är ute i det offentliga och när ni är ifrån varandra. Det kan vara till synes små saker han / hon säger som i längden bygger upp till något stort och som naggar på din självkänsla. 

(2.)

Varför är det svårt att lämna ett förhållande med trauma bonding?

Vi mot världen - ingen förstår oss

De konstanta skiftningarna mellan värme och kärlek samt kyla och ondska skapar ett speciellt band till sin partner som motsägelsefullt blir väldigt starkt.

Känslor som att det verkligen är vi och att vi kan stå emot vad som helst smyger sig ofta på.

Även om du mår fruktansvärt dåligt kan det vara väldigt svårt att inse att han eller hon är dålig för dig.

När du förklarar relationen för familj och vänner är det lätt hänt att dem säger att du måste lämna medan du inte alls känner så, något som sedan kan skapa en ”ingen förstår mig och min partners relation”-känsla vilket i längden leder till ännu större svårigheter att lämna. 

Jag kommer inte klara mig utan min partner

Att känna sig beroende av sin partner är otroligt vanligt vid trauma bonding.

Den känslan kan bero både på rent psykiska föreställningar som har skapats av din partner, men också på oro för att ditt liv rent fysiskt inte ska fungera på egen hand. 

Några psykiska rädslor som man kan ha är:

  • Att ingen annan kommer älska mig på samma sätt igen och att ingen annan vill ha mig. Min partner är speciell och unik som älskar mig och ser mig för den jag är. 
  • Jag kommer inte klara mig utan min partner, vi är som gjorda för varandra. 
  • Ifall jag lämnar kommer jag för alltid vara ensam och bli utan kärlek, barn och familj etc. 
  • Att det är jag själv som är problemet, och bara jag ändrar mig kommer allt bli bra. 

Några fysiska saker som kan göra det svårt att lämna:

  • Jag klarar mig inte ekonomiskt utan min partner.
  • Det blir svårt rent praktiskt, vi delar bostad, bil osv.
  • Vi har barn tillsammans.
  • Jag är rädd för att råka illa ut rent fysiskt. 
  • Du är rädd för att din partner ska skada sig själv om du lämnar.

Många av dessa saker är hjärnspöken och försvar du bygger upp för att stanna, försvar som byggs upp eftersom du blivit psykiskt misshandlad under en sådan lång tid.

Det kan dock finnas risk för fysiskt våld och då bör du ta hjälp.

Vi pratar mer om hur du ska göra för att lämna ett förhållande med trauma bonding lite längre ner. (3.)

Tecken att hålla utkik efter

Trauma bonding kan ta sig olika uttryck för olika personer. Här nedan är några varningssignaler att hålla utkik efter.

Bockar du i någon av dem finns det risk att du utsätts för den här psykiska misshandeln och bör därför fundera på att lämna.

  • Du pendlar mellan att må otroligt bra och otroligt dåligt med din partner. Känslan infinner sig väldigt ofta och du får i regel skulden för det. 
  • Din partner är expert på att trycka ner dig och få dig att känna dig värdelös och oduglig. Han / hon är också expert på att lyfta upp dig till skyarna. 
  • Trots att du mår väldigt dåligt så känner du att ni två är menade för varandra och att ingen någonsin kommer förstå er.
  • Du förstår inte varför din partner kan skifta så mycket i humör, det kommer från ingenstans och du får alltid skulden. 
  • Du upplever att din partner leker med dina känslor och verkar vara helt obrydd om hur du egentligen mår. Han / hon har dig kring sitt ringfinger. 

 

Det finns ännu fler tecken på att du blir utsatt för trauma bonding och du kan läsa vidare i artikeln vi har länkat till för att få mer information. (4.)

Att lämna ett förhållande med psykisk misshandel

Att lämna ett förhållande där du blivit psykiskt misshandlad under lång tid är verkligen inte enkelt, men att du är här och läser denna artikel är ett stort steg framåt. 

Känner du igen dig själv när du läser den här texten så ska du lämna din partner.

Du behöver inte din partner, du kommer bli älskad och hitta kärlek senare i livet och det är inte ditt fel att han / hon beter sig illa. 

Vårt bästa tips inför att du ska lämna och under själva tillfället du ska göra slut är att ha med dig någon du litar på, en vän eller en familjemedlem som kan stötta dig och backa upp. 

Hur tar man steget?

Att ta steget och lämna någon som man har ett sådant starkt band till som man faktiskt får under trauma bonding är väldigt svårt och kräver att man är stark.

Det bästa är att ta kontakt med vänner, familj, en kvinnojour/mansjour eller med en psykolog för att kunna förbereda dig och känna stöttning inför beslutet. 

Från den professionella vården kan du få hjälp med hur du ska lämna rent praktiskt samt att bygga upp dig själv inför beslutet så du inte riskerar att ångra dig när det är skarpt läge. 

Av vänner och familj kan du också få hjälp och oftast kan det kännas bra om någon du litar på är med i närheten när du ska lämna din partner.

Låt den du litar på vänta utanför med sin bil så kan du hoppa in där direkt när du tagit beslutet.

Du kan även ta med den personen du litar på in i huset eller lägenheten för att finnas nära och kunna föra din talan ifall du blir utsatt för ett övertalningsförsök från din partner att stanna kvar.

Allt som gör det lättare för dig att lämna är bra, så tänk på vad du behöver! 

Om det finns risk för fysiskt våld

Finns det en oro för fysiskt våld mot dig, att era barn ska fara illa eller att du tror din partner kommer skada sig själv när du vill lämna så ska du ta hjälp av vården, en jour eller polis.

Kontakta någon professionell organisation eller myndighet innan du beslutar att lämna. 

Hos dem kan du få ett tryggt och professionellt bemötande, de vet vad de håller på med.

Dessutom kan du få stöd, hjälp och stöttning för att komma ur förhållandet. (5.)

Bygga upp sig själv igen efter trauma bonding

Att läka från en person som lyckats bygga upp en psykologisk beroendeställning är verkligen inte lätt, men det går och det finns mycket hjälp att få. 

Vi rekommenderar att du söker professionell hjälp hos en psykolog eller terapeut för att maximera dina chanser att du ska få bli fri.

Utöver att prata med någon professionell så finns det ytterligare lite saker man kan göra på egen hand.

Här nedan är tips på hur du kommer över en relation med trauma bonding på egen hand för att kunna leva ditt liv igen. 

Ta bort från sociala medier

När du kommit ur ett förhållande med psykisk misshandel och dåliga mående så är det viktigt att börja bygga upp sig själv igen, något som verkligen är enklare sagt än gjort.

Det viktigaste är att du blockerar din partner på alla medier, se till så att han eller hon inte kan kontakta dig. 

Det är nämligen ett vanligt beteende att din före detta partner kommer kontakta dig och försöka övertala dig att komma tillbaka, bevisa att ni kan ändra er och att det är ni två mot världen.

Om du inte nappar på det brukar det skifta till dem negativa sidorna ganska snabbt där du skuldbeläggs.

Det här är en del i spelet och tyvärr är det väldigt lätt att falla dit igen. 

Blockera därför telefonnummer, mailadress, sociala medier och alla andra tänkbara kontaktställen.

Du får även vara beredd på att du kommer bli kontaktad från en massa nyregistrerade konton, så att logga ut helt kan även vara skönt för din del. 

Om ni bor tillsammans - flytta till kompis eller familj

Ifall ni är sambos, gifta eller bara bott ihop så är det viktigt att du har någonstans att fly fältet när du bestämmer dig för att lämna så det inte blir så att du måste åka tillbaka för att få tak över huvudet. 

Planera därför och få någon att ställa upp för dig med att låna ut en soffa eller madrass på golvet.

Har du ingen som kan göra det för dig kan du ta kontakt med en hjälporganisation. 

Umgås med andra

När du lämnat det dåliga förhållandet är det viktigt att snabbt komma ut och börja umgås med folk så att du kan bryta känslan av att din förra partner var den enda som tyckte om dig och verkligen älskade dig. 

Till en början kan det vara ganska svårt att ha kul och njuta av stunden men tids nog så kommer man uppskatta det mer och mer.

Du ska inte förvänta dig att det kommer kännas helt underbart och skönt att vara ”fri” utan en del av trauma bonding är just att man blir beroende av sin partner trots att man inte är det, så var beredd att streta emot dem känslorna. 

Ha någon att prata med

När just de tankarna kommer och börjar spöka så är det superviktigt att du har någon du kan ringa till och prata ut med så att du inte ska få för dig att komma tillbaka.

Prata med någon kompis eller förälder och förklara hur det ligger till och fråga ifall du kan få ringa den personen om det krisar oavsett vilken tid på dygnet det är. 

Att ha en sådan livlina underlättar mycket och man behöver då inte vara själv i sina tankar vilket gör hela processen lättare. 

Stressa inte fram en ny relation

Att gå direkt in i en ny relation är ingen bra idé om du nyligen kommer ur en psykisk misshandel eftersom du då är svag och riskerar att söka dig till någon som egentligen inte är bra för dig men som där och då känns rätt just för att du är så sårbar. 

Hitta andra sätt att fylla ditt tomrum och välj sådant som gynnar dig, exempelvis en hobby, börja läsa böcker, studera något på fritiden, träffa vänner eller laga mat.

Gör sådant du mår bra av! 

Försök lära dig något för att undvika trauma bonding igen

En väldigt viktig del i att gå vidare från ett dåligt förhållande är att lära sig av sina misstag.

Hur blev det så att du hamnade där du hamnade och kan du lära dig att känna igen varningssignalerna på vägen? 

Genom att analysera hela relationen och vad som ledde fram till det negativa kan du undvika att råka ut för något så hemskt igen och förmodligen så kan du även växa som person och bli starkare och må bättre i dig själv. 

Någon jag känner är utsatt

Misstänker du att någon som du bryr dig om är utsatt för en relation där det pågår trauma bonding?

Detta kan vara en riktigt svår situation eftersom du med stor sannolikhet tyvärr kan få det ganska svårt att nå fram till din vän.

En del av misshandeln är som tidigare nämnt att den utsatta inte riktigt märker av det utan känner sig missförstådd av sin omgivning, som att ingen förstår hur bra deras relation är. 

Att se någon man håller kär bli behandlad illa och utan respekt kan få en att känna sig väldigt hjälplös när man upplever att man inte når fram på det sätt man vill, men det finns några saker som du kan prova för att öka chanserna att nå fram. 

1. Fråga hur personen själv ser på förhållandet

Gå mjukt fram och ställ som en öppen fråga hur personen trivs i förhållandet.

Var inte dömande eller peka åt något håll, utan fråga rakt ut och se vad du får för svar. Förmodligen så kommer svaret vara att personen mår bra och är nöjd. 

Risken är stor att personer som har ett trauma bonding-förhållande till sin partner inte märker av det själva.

Om du får det som svar, att personen är nöjd och glad, så kan du berätta att du är orolig eftersom du märkt av att din vän blir behandlad på ett sätt som du inte tycker är okej och att du märker hur det går ut över din väns mående. 

Förmodligen så kommer den du pratar med att reagera dåligt på detta eller klassa det som rent nonsens och struntprat och då är det viktigt att du har några exempel på situationer redo som du kan visa svart på vitt, situationer som inte går att förneka. 

Ifall samtalet ändå slutar med att din vän inte ser det du pekar på så låter du det vara ett tag.

Du har nu med stor sannolikhet väckt något hos den som förhoppningsvis kommer växa och leda till att han / hon ser på relationen med annorlunda ögon efter ett tag.

2. Erbjud dig att hjälpa

Ett annat sätt att angripa problematiken på är att erbjuda dig hjälpa personen när han eller hon är ledsen och mår dåligt.

Säg att du alltid finns där och uppmana att den ska ringa dig.

I dessa tillfällen har du chansen att få personen att inse hur dåligt den mår tillsammans med sin partner. 

3. Umgås mycket med din kompis, stjäl tid från partnern

Att hitta på saker med din kompis och ha roligt tillsammans är ett bra sätt att visa honom eller henne den verkliga världen och hur det känns att ha kul på egen hand.

Ta en pubrunda, ha en picknick, åk iväg på en liten resa eller laga en middag tillsammans.

Här gäller det att försöka få personen att själv inse hur dålig relationen är genom att ha väldigt kul utan dennes partner. (6.)

Sammanfattningsvis om trauma bonding

Trauma bonding är en form av psykisk misshandel som är lätt att råka ut för utan att märka av det innan det gått för långt.

Om du känner att du är i en relation där du blir behandlad dåligt bör du försöka ta dig ur den och har du börjat notera varningstecken från din partner som inte känns så bra kan det vara värt att ompröva din inställning till relationen. 

Kom ihåg att det inte är ditt fel och att allt ligger på din partner.

Ta hjälp av andra, antingen vänner eller familj som du litar på eller vänd dig till vården för att få professionell hjälp.

Försök att inte vara själv i det hela eftersom det då är väldigt enkelt att tappa bort sig själv och i värsta fall bli fast i en destruktiv relation mycket längre än vad du skulle behövt vara.

Sidinformation

Om författaren av sidan

Linnea Jacobsson

Linnea Jacobsson

Linnea har varit intresserad av sex och samlevnad så länge hon kan minnas och har gjort hundratals tester för oss på Passionerad, något som gör henne till vår mest erfarne testare.

Maila Linnea

Källförteckning

  1. Trauma bonding explained. Medical News Today 2020-11-27 (engelska). Läst 2024-03-22. 
  2. Understanding Trauma Bonding. Very Well Mind 2024-02-27 (engelska). Läst 2024-03-22. 
  3. Identifying & Overcoming Trauma Bonds. The Hotline 2021-08-20 (engelska). Läst 2024-03-22. 
  4. Here’s What Trauma Bonding Really Is and How To Recognize the Signs. Cleveland Clinic 2023-03-28 (engelska). Läst 2024-03-22. 
  5. How to Recognize and Break Traumatic Bonds. Healthline 2023-07-12 (engelska). Läst 2024-03-22. 
  6. Trauma Bonding. Psychology Today 2024-02-16 (engelska). Läst 2024-03-22. 

Dela den här sidan med dina vänner:

Läs fler relaterade inlägg: